Page 29 - גילוי דעת
P. 29
סיפורים מחייו של
הרב אברהם יצחק הכהן
דמותהחמ"דתשפ״א קוק, הרב הראשי האשכנזי
הראשון בארץ ישראל
פחדתי להצטרף אליהם. קראתי ושמעתי מבני דורו על העילוי הבקורתי, ויראתי להגיד לפניו מחידושי. למדן זקן ופלאי שהיה מסתובב בבתי מדרשות של ירושלים סיפר לי עליו כך: יודל’ה היה ‘אימת ראשי הישיבות’. בקי וחריף...עילוי אמתי. היה מקשה קושיא באמצע שיעור של ראש ישיבה אורח, והלה נאלץ להגן על סברתו בויכוח קשה ולעתים אף להודות בטעותו. חביב היה גם על הרב הרצוג, לביתו היה מגיע ללימוד של גדולי ירושלים
בימי שישי, ודעתו היתה נחשבת מאד.
עברו כמה שנים, אזרתי אומץ, הכנתי היטב את חידושי בסוגיא, וניגשתי לביתו. זקן חביב, בעל עיניים טובות, קיבלני בחום, הגיש לפני כיבוד ורמב”ם, ואני פתחתי במהלך, שעבר ללא התנגדות. חששתי שדפקתי בדלת הדירה הלא
נכונה. משסיימתי, חיכיתי להתקפה,
ופתאום נכנס ישעיהו הנביא!
וזו – לא הגיעה. הוא אמר שאפשר בהחלט להבין כך את הרמב”ם, אולי אף הביא ראיה לכך, ואני הרגשתי שאיחרתי את המועד, שכבר שבת כוח המלחמה שבו. משסיימתי, השיב לשאלותי על רבותיו ומסורותיו: כיליד העיירה גרודנא ביליתי את ילדותי בין כתלי ישיבתו של ר’ שמעון שקאפ, ראש הישיבה המחדש, שהעמיד הכי הרבה תלמידים בדור שלפני השואה. למדתי בישיבות אירופה, בהן כמה שנים אצל רבי המובהק ר’ ברוך בער ליבוביץ’, “גדול ראשי הישיבות”, גאון מעמיק ובעל מידות נדיר. הוא זה ששלח לרב קוק המלצה עלי, עם בקשה לסרטיפיקט, וכך עליתי ארצה לראשונה. חשבתי אז שראיתי כבר כל מה שאפשר לראות בגדולי ישראל. כל זה עד שפגשתי את הרב קוק. גדלותו היתה מסוג אחר לגמרי, על סקאלה אחרת, לא היה
מקום להשוואות...■
הסופר מיכאל ששר שואל בראיון את השופט חיים כהן, שלמד בצעירותו בישיבתו של הרב קוק, לאחר עלייתו ארצה מגרמניה, ו’שנה ופירש’: אני רוצה שתסביר לי מהי גדלותו של הרב קוק. היו לך שני סבים רבנים, אחד מהם אף היה תלמיד חכם ידוע (הרב ד”ר יוסף צבי קרליבך, הי”ד, שהיה דמות אגדית בקרב יהודי גרמניה עד מחנות ההשמדה, ועד בכלל. מ.ד.). מה ההבדל העקרוני ביניהם לבינו? השיב השופט במשל: תאר לך שהתנאים הגדולים ר’ מאיר ור’ יהודה יושבים, ופתאום
נכנס ישעיהו הנביא...!
התשובה הזכירה לי משהו: נער הייתי בישיבת הכותל, כשמדי פעם היו בחורים הולכים ‘לדבר בלימוד’ עם אחד מתלמידי הרב קוק, הרב יהודה גרשוני זצ”ל, ראש ‘ישיבת ארץ ישראל’ בארה”ב. אולי זה יישמע מוזר, אני
החזן מאיר דורפמן, מספר על הרב קוק מרצה ב'המקום' ת"ל אביב, מחבר 'פעמיים באהבה' וסדרת ה'מרבדים' meirdorfman@gmail.com
בני נוער שואלים
רשתות חברתיות
חסימות ועזרים חיצוניים, שיגרמו לנו באופן טבעי לפגוש פחות דברים לא טובים. זה צעד ראשוני מאוד בהתמודדות, אבל חבל לדלג עליו.
הדרך הכי טובה לגרום לדברים השליליים ברשת לא להעסיק אותנו, היא פשוט להתמקד בצדדים האחרים. לדוגמא, אם את רוצה להיות מחוברת לחברות – נסי לפתח כמה שיותר קשרים חברתיים חזקים שלא תלויים ברשת.
דבר נוסף, לפעמים הרצון להיות מעודכנים, לדעת מה קורה ואיפה, בא כדי לחפות על חוסר אחר שיש לנו בחיים. כדי להתגבר על זה, כדאי לפתח את הכישרונות שלך. לחפש בעצמך מה את אוהבת לעשות. יש בנו הרבה מאוד צדדים שאפשר לפתח שימלאו אותנו
בתחושה שהחיים שלנו משמעותיים.■ מקווה שעזרתי, המון הצלחה!
רועי.
שיותר דרכים להתרחק. ותכנים שמעבירים רעיונות המנוגדים ליהדות. תכנים שכוללים רעיונות שמחלחלים לנו לראש לאט לאט, בלי שנשים לב.
ההתמודדות עם התכנים האלה היא שונה. גם אליהם לא צריך להתקרב סתם, אבל כשפוגשים אותם, אין חובה לברוח מהם. לפעמים מה שיהיה נכון הוא דווקא למנף את המפגש לבירור, ולחשיבה ביקורתית: מה זה
גורם לי? אני מסכימה עם זה?
אם אנחנו לא מסכימים עם התכנים הללו, אפשר לנסות לחדד לעצמנו למה. אם אנחנו מזדהים עם דברים שאנחנו יודעים שהם לא נכונים – חשוב לברר למה היהדות חושבת שהם נכונים, כשאני חושבת אחרת? החיפוש אחרי התשובה יכול להיות מנוף לצמיחה
רוחנית. איך מתרחקים מתכנים שמשפיעים מיידית?
דבר ראשון, יש כלים טכניים שיהפכו את העניין למעט יותר פשוט כמו סינון לפלאפון או
שאלה:
איך אני יכולה להתרחק מתכנים לא טובים ולא מתאימים לערכים הדתיים שנמצאים ברשתות החברתיות, ובאותו זמן להיות מעודכנת ולדעת מה קורה? איך ארגיש “קשורה” לחברה ומעודכנת במה שקורה? כל החברות שלי מתעדכנות בפרטים ואני
לא רוצה להרגיש לא בעניינים.
תשובה:
הרצון להישאר מחוברת למציאות סביבך הוא חשוב, ובאמת לא נכון להתחמק ממנו. קודם כל חשוב שנבין מה הבעיה בתכנים הלא טובים שנמצאים ברשת? הרי אם אנחנו יודעים מה נכון ומה לא, מה הבעיה שנפגוש
גם תרבויות שונות?
נחלק את התכנים הלא טובים לשני סוגים מרכזיים: תכנים שמדרדרים אותנו מיידית. לדוגמא – תכנים שכוללים דברים לא צנועים או תכנים אלימים. מתכנים כאלה צריך למצוא כמה
כדי להצטרף לקבוצה השקטה שלחו הודעה 050-7813049
בפרויקט משיב נפש בינישי”ם ומדרשיסטיות נותנים מענה אנונימי וחינמי בעזרת קבוצות ווטסאפ לכל שאלה שמעניינת את בני ובנות הנוער. מרגישים שיש לכם משהו לברר? אנחנו כאן בדיוק בשביל זה!
פרויקט משיב נפש
ל׳ שבט ה'תשפ״א | 29