Page 28 - גילוי דעת
P. 28
לחצות את הקווים
ענת גופשטיין | מיומנה של מטפלת
במצוקה מתקשה להבחין בין טוב ובין רע. אינו יכול להתמודד עם המציאות הקשה ופונה לעיתים להתנהגות מסכנת. קושי רגשי גורם לאדם להתכנס פנימה, להשתבלל בתוך עצמו, להתנתק מהסביבה או לברוח הכי רחוק שאפשר. גם סמים ואלכוהול הם בריחה מהמציאות. הרס עצמי בדרך כלל בא על רקע של טראומה מורכבת. במצבים כאלה אסור לשפוט, צריך להושיט יד
ולסייע במה שאפשר.
לצערנו, לא מדובר בנערה יחידה שבחרה לישון עם האויב, אלא בתופעה כואבת ומפחידה שדורשת תשומת לב. במשך שנים אנו בארגון להב’”ה מתריעים על ההשלכות והמורכבות של ההתבוללות, אך מדינת ישראל בוחרת לטמון את הראש באדמה ומתעלמת מההשלכות ההרסניות של הקשר האסור. לצד העבודה להוציא יהודים מהכפר הערבי ושיקומם, אנו מנסים להבין כיצד דברים כאלה קורים כדי למנוע את המקרה הבא. לצערנו, התופעה כבר אינה בקצה ובנות טובות נופלות ועלינו מוטלת המצווה
“לא תעמוד על דם רעך”■
שאם עולמם יזדעזע מעט והכול ישתנה באמצעות הסרת הטבעת של המלך להמן, והוא, מרדכי, יהיה שם לאסוף אותם לכוון אותם לאביהם שבשמים, אז לא רק שיחזרו לעצמם אלא גם “הדור קיבלוה”. עם ישראל יקבלו את התורה במדרגה חדשה של אהבה ושמחה וששון ויקר. כל התהליך שנראה מייאש וסופי, מגלה דווקא שייכות וקדושה עד דלא ידע! הארור הופך ברוך, הקודש הפנימי מתפרץ, ועם ישראל מקבל את התורה מרצון פנימי ועמוק. בלי התהליך הזה, הרצון לא היה מתגלה. כך אנו נעמוד לימינם של ילדינו בוודאות גמורה בטוב הפנימי, בשייכות המוחלטת לעם, לתורה הקדושה, ובאמון גדול בכמיהה לקבל
תורה באהבה.■
הכול, אך הילדה בשלה. כשנסעה לטורקיה הם חששו מאוד ופנו לרשויות, למשטרה, לשב”כ ולמשרד החוץ. ושם
לא התרגשו במיוחד.
הוריה חיים בסבל מתמשך במצב של חוסר תקוה. מתפללים ומצפים לישועה.
השבוע התבשרנו על נערה אחרת שחצתה את הגדר ועברה לסוריה. מדינת ישראל לא חסכה מאמצים ובמסירות רבה השיבה את הנערה הביתה. ערבות
הדדית היא החוסן של עם ישראל. כולם מדברים על המחיר שמדינת ישראל שילמה עבור הנערה שהוחזרה מסוריה. השאלה החשובה היא איך נערה שקיבלה חינוך יהודי טוב, חצתה קו אדום, סיכנה את עצמה ועברה את כל הגבולות
האפשריים? בכלל מדובר במצוקה נפשית. אדם
היא למדה באולפנה, שירתה שרות לאומי, אחר כך למדה במכללה ורצתה להתקדם בחיים. היא נערה רגילה, ילדה טובה, ממשפחה טובה. כשהיתה סטודנטית עבדה עם ערבים ושם נחשפה לעולם אחר. היא החלה להכיר את השפה הערבית ואת הדת המוסלמית. החיים שלה השתנו מהקצה אל הקצה. היא התרחקה מהחברה הטבעית שלה
ורעתה בשדות זרים.
הרבה אנשים ניסו לדבר איתה, ניסו להבין ולבדוק כיצד זה קרה. אך היא בשלה מתרועעת יום יום עם ערבים. היא השתנתה מאוד. היא התנתקה מהעולם
היהודי, והתעניינה באסלאם.
היא החלה ליצור קשרים וירטואליים עם ערבים במדינות אויב. הקשר הווירטואלי החליף קשרים נורמליים והיא התנתקה מהעולם החיצון. עולמה החדש לא הסתיים בקשר ברשת. היא נסעה כמה פעמים לטורקיה, מרכז האסלם הקיצוני וארגוני טרור, ושם נפגשה עם חברים.
משפחתה מלאת כאב וחסרת אונים ואינה יודעת כיצד להתמודד עם המצב המוזר הזה. הם מבינים כיצד זה קרה ואיך בתם שקיבלה את החינוך הטוב ביותר הגיעה למצב הזה. הם פוחדים וחוששים לגורלה של הילדה. הם ניסו
אהבה ושמחה וששון ויקר
חוות דעת | הרבנית אהובה צוקרמן | יועצת במודעות, זוגיות ומנחת הורים בגישת שפר
מרדכי לא כרע ולא השתחווה ,לא רק להמן, אלא גם למה שעיניו ראו בעמו. כל כולו בוודאות גדולה שהעם הזה, כפי שהוא, ואיך שהוא, ראוי לגאולה. נכון שצריך לאסוף את העם, להקהיל אותו ולאחדו אבל אין ייאוש בעולם כלל. מרדכי חינך את הילדים “עוצו עצה ותופר דברו דבר ולא יקום כי עמנו אל”. מרדכי לימד את העם על מצות העומר. גם שכולם התייאשו מן הגאולה הוא הוסיף ללמד כאילו נבנה הבית בימיו. מנין הכוח והאמון הגדול של מרדכי? מניין הודאות בטוב האלוקי ששורה בקרביים של עם ישראל הנסתר אפילו
מעיניהם שלהם?
מול התהיה שלהם “היש ה’ בקרבנו” והרפיון מהתורה, המנהיג בטוח כל כך ומבין שהכול רק תחפושת. מרדכי ידע
איך אפשר להמשיך ולהאמין בילד שלי בזמן שאני רואה אותו מצמיח כרבולת נהנתן, זורק את היהדות ואפילו את
הנימוסים הבסיסיים?
תשובה: באמת לא פשוט להאמין, שהכול נראה כל כך נורא. בשביל זה מגיע חג פורים ללמדנו אמון מה הוא. עם ישראל של הדור ההוא התייאשו מהגאולה ונהנו מסעודתו של אותו רשע. יש אומרים שגזירת המן באה כי בדור קודם השתחוו לפסל שעשה נבוכדנצר. עם ישראל שכחו מי הם ומה הם. במגילה נכתב: “ישנו עם אחד...” (‘ישנו’ מלשון שינה מן המצוות). השאלה “היש ה’ בקרבנו אם אין” נשאלה בכל עוזה. היה נראה שממש לא! אין ה’ בקרבנו. בא עמלק
להזכיר לעמנו מי אנחנו.
מנין הכוח והאמון הגדול של מרדכי? מניין הודאות בטוב האלוקי ששורה
בקרביים של עם ישראל הנסתר אפילו מעיניהם שלהם
י״ד אדר ה'תשפ״א
28 |
השאלה
החשובה היא איך נערה שקיבלה חינוך יהודי טוב, חצתה קו אדום, סיכנה את עצמה ועברה את כל הגבולות האפשריים?